Wednesday, August 24, 2011

مسعود بارزانی: هرگز علیه‌ نیروهای کوردستانی وارد جنگ نخواهیم شد


رئیس اقلیم کوردستان در گفتگو با پایگاه‌ خبری- تحلیلی "نفه‌ل" بر ضرورت احقاق حقوق ملی کوردها در دیگر بخش‌های کوردستان و لزوم پایان دادن دولت‌های ایران و ترکیه‌ به‌ حملات نظامی به‌ مناطق مرزی اقلیم کوردستان تاکید کرد 
  
مسعود بارزانی در این مصاحبه‌ با اشاره‌ به‌ خیزش‌های مردمی اخیر در منطقه‌‌‌ی خاورمیانه‌ و شمال آفریقا، بر حق تعیین سرنوشت برای همه‌ی ملت‌های منطقه‌ تاکید کرد.
رئیس اقلیم کوردستان در مورد وضعیت سوریه‌ و حقوق ملت کورد در این کشور گفت: آنچه‌ که‌ برای ما مهم است، احقاق حقوق ملی کوردها و برقراری دمکراسی در سوریه‌ است. بشار اسد یا هر شخص دیگری که‌ در سوریه‌ حکومت کند، اوضاع در این کشور مثل گذشته‌ نخواهد بود و مطمئنا‌ تغییر می‌کند و در این حالت باید به‌ حقوق ملت کورد در این کشور اعتراف شود. هر دولتی که‌ خواهان ثبات در سوریه‌ باشد باید مسئله‌ی کوردها در این کشور را حل کند و این مسئله‌ از جمله‌ عوامل عدم ثبات در سوریه‌ است.
بارزانی در مورد تهاجمات اخیر ایران و ترکیه‌ به‌ مناطق مرزی اقلیم کوردستان، که‌ هدف از آن حمله‌ به‌ مواضع پ ک ک و پژاک اعلام شده‌، گفت: جنگ ایران علیه‌ پژاک و ترکیه‌ علیه‌ پ ک ک مشکلاتی برای اقلیم کوردستان در پی داشته‌ است. ما نمی‌خواهیم در این جنگ شرکت کنیم، در واقع جنگ میان نیروهای کورد را حرام می‌دانیم و هرگز چنین کاری نخواهیم کرد.
رئیس اقلیم در ادامه‌ افزود: این وضعیت همیشگی نخواهد بود، اقلیم کوردستان نمی‌تواند هزینه‌ی این جنگ را تحمل کند. باید راه‌حلی غیر از جنگ برای این مشکلات بیابند. هیچ یک از طرفین، از طریق جنگ نمی‌توانند به‌ اهداف خود برسند و همه‌ باید به‌ گفتگو و مذاکره‌ روی بیاورند.
رئیس اقلیم کوردستان همچنین اعلام کرد: غیر از نیروهای اقلیم کوردستان یا نیروی مرزبانی عراق فدرال هیچ نیروی دیگری نباید در مرزها حضور داشته‌ باشد.
بارزانی در ادامه‌ نمایندگان کورد پارلمان ترکیه‌ را به‌ ادامه‌ی تلاش‌های صلح آمیز در جهت احقاق حقوق ملی کوردها در این کشور فراخواند و گفت: به‌ نظر من کوردها باید در پارلمان ترکیه‌ به‌ مبارزات خود ادامه‌ دهند و از این طریق موثرتر ظاهر خواهند شد.
رئیس اقلیم کوردستان همچنین در مورد برگزاری کنفرانس ملی کوردستان با حضور کلیه‌ی احزاب و جریان‌های سیاسی سراسر کردستان، که‌ قرار بود در سال جاری میلادی برگزار گردد، عنوان کرد: کنفرانس ملی با هدف اعلام پیام صلح کوردها به‌ کشورهای ایران، ترکیه‌، عراق، سوریه‌، آمریکا و اروپایی قرار بود برگزار شود، اما در چنین وضعیتی و با جنگ افروزی‌های اخیر احتمالا این کنفرانس به‌ تاخیر خواهد افتاد.

منبع:http://www.peyamner.com/details.aspx?l=3&id=245570

No comments:

Post a Comment