Saturday, August 20, 2011

محکومیت حملات هوایی ارتش ترکیه‌ از سوی دولت اقلیم کوردستان


دولت اقلیم کوردستان با انتشار بیانیه‌ای حمله‌ جنگنده‌های ارتش ترکیه‌ به‌ مناطق مرزی اقلیم کوردستان را مغایر با قوانین بین‌الملل و نقض آشکار حریم هوایی اقلیم کوردستان قلمداد کرد
   
 در این بیانیه‌ که‌ نسخه‌ای از آن به‌ خبرگزاری پیامنیر نیز ارسال شده‌ آمده‌ است: طی روزهای گذشته‌ دامنه‌‌  کوهستان قندیل، مناطق سیدکان و روستاهای اطراف ورته‌ و قصره‌، هدف آتش جنگنده‌‌های ارتش ترکیه‌ قرار گرفت، دولت اقلیم کوردستان حملات هوایی ارتش ترکیه‌ به‌ مناطق مرزی اقلیم کوردستان را که‌ مردم این مناطق را  آواره‌ و خسارات زیادی به‌ آنها وارد ساخته‌ است به‌ شدت محکوم می‌کند.
بیانیه‌ دولت اقلیم کوردستان با اشاره‌ به‌ تأثیر حمله‌ جنگنده‌های ارتش ترکیه‌ روی ساکنان مناطق مرزی، این حملات را موجب ایجاد دلهره‌ و نگرانی بین ساکنان مناطق مرزی اقلیم کوردستان دانسته‌ که‌ زندگی روز مره‌ آنها را مختل کرده‌ است.
در بخشی از بیانیه‌ آمده‌ است که‌ حفظ امنیت منطقه‌ با اقدامات یکجانبه‌ و توسل به‌ استفاده‌ از زور و خشونت و نقض مرزها که‌ مغایر با قوانین بین‌الملل و  اصول همجواری دولت‌ها است، امکان پذیر نمی‌باشد بلکه‌ از طریق مذاکره‌ و گفت و گوی سه‌جانبه‌ میان دولت عراق، اقلیم کوردستان و ترکیه‌ و با محترم شمردن حاکمیت ارضی عراق و اقلیم کوردستان و رعایت قوانین بین‌الملل میسر است.
دولت اقلیم کوردستان از طرف‌های درگیر خواسته‌ است که‌ نباید خاک اقلیم کوردستان را برای حمله‌ به‌ کشورهای همسایه‌ به‌ کارگیرند که‌ این عمل مصالح ملی و فرآیند اجرای پروژه‌های عمران و خدمات رسانی به‌ هموطنان را با خطر مواجه‌ می‌سازد.
بیانیه با اشاره‌ به‌ اینکه‌ با اعمال خشونت و فعالیت‌های نظامی نمی‌توان به‌ نقطه‌ مشترکی دست یافت‌ از طرفین درگیر خواسته‌ است که‌ از طریق گفت و گو و تفاهم برای حل اساسی مشکلات اقدام نمایند.
در ادامه‌ بیانیه‌ اقلیم کوردستان آمده‌ است که‌ نقض حاکمیت ارضی اقلیم کوردستان با هر حجتی که‌ صورت پذیرد قابل قبو نیست و بر روابط دوستانه‌ کشورهای منطقه‌ و  منافع مشترک آنها تأثیر منفی گذاشته‌ و به‌ استقرار ثبات و امنیت در منطقه کمک نخواهد کرد.

منبع: http://www.peyamner.com/details.aspx?l=3&id=245133

No comments:

Post a Comment