Saturday, August 13, 2011

سپاه پاسداران: در صورت دخالت نظامی ترکیه در سوریه با آنها وارد جنگ خواهیم شد

 
یکی از مسئولان بلند پایه ‌سپاه پاسداران که‌ نخواسته ‌است نامش فاش شود، در رابطه ‌با احتمال مداخله ‌نظامی ترکیه ‌در سوریه، به‌ رژیم آنکارا هشدار داد.

این مقام ایرانی گفت، در صورت حمله ترکیه‌ به ‌سوریه ‌ما علیه ‌آنها ‌اعلان جنگ خواهیم کرد، چرا که‌ مداخله ‌نظامی در سوریه‌ درواقع به‌ معنای جنگ با ایران است.

این مقام سپاه پاسداران همچنین قندیل را برای ایران نقطه‌ای استراتژیک دانست و بر ادامه‌ تلاشهای کشورش نسبت به‌ اشغال این منطقه ‌تأکید کرد.

درحالیکه‌ تلاشهای ترکیه در تحمیل سیاستهای آمریکا به‌ سوریه‌ ادامه‌ داشته‌،  همزمان با سفر احمد داود اوغلو وزیر خارجه ‌این کشور به سوریه‌، ایران به‌ ترکیه‌ هشدار داد.

یکی از مقامات بلند پایه ‌سپاه پاسداران ایران طی اظهاراتی که ‌در سایت سپاه منتشر شده ‌بود ترکیه ‌را تهدید کردە  و گفتە است که  هرگونه ‌مداخله‌ حکومت ترکیه علیه‌ سوریه به‌ معنای جنگ علیه ‌ایران است. اگر ارتش ترکیه‌ وارد سوریه ‌شود، ما نیز علیه ‌ترکیه ‌اعلان جنگ کرده‌ و با تمام توان نظامی خود ضمن دفاع از سوریه با آمریکا و همپیمان آنها یعنی ترکیه‌ خواهیم جنگید.

این فرمانده ‌نظامی ایران همچنین با بیان اینکه ‌قندیل از نظر آنها دارای موقعیت استراتژیکی خاصی بوده‌ و تنها ورودی به‌ سوریه‌ است، بر اشغال آن از سوی رژیم ایران تأکید کرد.

این مقام ایرانی که ‌در سطح امنیتی و اطلاعاتی قرارگاه حمزه ‌سپاه پاسداران جای دارد در تهدید اقلیم کردستان نیز گفت که در صورت مداخله ‌نظامی آمریکا و ترکیه‌ علیه ‌سوریه‌، ما اقلیم کردستان را به ‌افغانستانی دیگر مبدل ساخته‌ و پایگاههای نظامی و اقتصادی آمریکا و ترکیه ‌را در این منطقه‌ هدف قرار خواهیم داد.

نکته‌ قابل توجه‌ آنکه‌ این گزارش ساعاتی پس از انتشار از سایت مربوطه‌ حذف و مدیریت سایت اعلام کرد که‌ این گزارش سهوا چاپ شده‌ و موضع سپاه پاسداران نیست.

ناظران سیاسی بر این باورند که ‌جمهوری اسلامی با این اظهارات تهدید آمیز از یک سو قصد پنهان کردن همکاریهای خود با آمریکا و ترکیه ‌در حمله‌ به‌ کردها را دارد و با این تهدیدات خواهان ادامه‌ همکاریهاست، و از سوی دیگر می‌خواهد تلاشهای خود جهت اشغال مناطق حفاظتی مدیا را به ‌بهانه ‌همکاری و مساعدت با سوریه‌ مشروعیت بخشد.

در بررسی مواضع ایران و ترکیه ‌موارد اختلافات زیادی مشاهده‌ می‌شود.

دیدگاههای ایران و ترکیه ‌نسبت به ‌اسرائیل همواره ‌بسیار از همدیگر دور بوده‌اند. ترکیه از راهکاری برای پایان تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطین حمایت می‌کند و در مقابل ایران و حزب‌الله لبنان شعار نابودی اسرائیل را سر می‌دهند. ایران که‌ حیات حزب الله‌ را وابسته‌ به ‌ادامه‌ حضور بشار اسد می‌داند، همراه با سوریه‌ هیچگاه از میانجیگری اردوغان در لبنان راضی نبوده‌اند. ترکیه مدعیست برخلاف ایران الگوی اسلام و دمکراسی است و برای ایجاد ثبات در منطقه تلاش می کند.

‌این در حالی است که بروز تشنج در منطقه سبب افزایش قیمت نفت میشود و این موضوع  برخلاف میل ترکیه‌ برای ایران خبری خوشایند میباشد.

با این وجود بسیاری از صاحب نظران در این مورد که ‌بحران در سوریه ،اختلافات موجود بین ایران و ترکیه را شفاف‌تر کرده ‌است, اشتراک نظر دارند
 
منبع: http://www.rojhelat.info/farsi/rojhelatinavin/3360-iran-suriye-torkiye

No comments:

Post a Comment