Wednesday, August 24, 2011

رئیس اقلیم: بیشتر از این در مقابل کشتار شهروندان کوردستان سکوت نمی‌کنیم


مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان امروز سه‌شنبه‌ در مورد ادامه‌ی حملات توپخانه‌ای و هوایی ایران و ترکیه‌ به‌ مناطق مرزی اقلیم کوردستان بیانیه‌ای خطاب به‌ مردم کوردستان صادر کرد
  
متن کامل این بیانیه‌ به‌ این شرح است:
"مردم گرامی کوردستان
همانطور که‌ مطلع هستید، اوضاع در کوهستان‌های مرزی اقلیم کوردستان همچنان به‌ آشفتگی می‌گراید و شهروندان اقلیم کوردستان بصورت مداوم با توپ باران و حملات هوایی دو دولت جمهوری اسلامی ایران و ترکیه‌ مواجه‌ هستند.
این حملات مایه‌ی وارد آمدن خسارات به‌ تعداد زیادی از ساکنان مناطق مرزی و شهادت و زخمی شدن آن‌ها شده‌ است. شاهدیم که‌ اکنون این حملات افزایش یافته‌ و به‌ حدی رسیده‌ است که‌ نمی‌توان در مقابل آن سکوت اختیار کرد و شهروندان مدنی و بی دفاع اقلیم قربانی این برخوردها شوند.
حضور نیروهای نظامی پژاک و پ ک ک در‌ مناطق مرزی بهانه‌ای قوی برای دو کشور همسایه‌ است. ادامه‌ی این نوع اقدامات و تکیه‌ی آن‌ها بر خشونت و تلاش برای استفاده‌ از مرزهای اقلیم کوردستان سبب خواهد شد که‌ ملت ما با خشونت‌های غیر انتخابی مواجه‌ شود و این نیز در راستای منافع کلی‌ مسئله‌ی مشروع ملت کورد نیست و متاسفانه‌ منافع مردم کوردستان از این طریق مورد لحاظ قرار نمی‌گیرد.
مانند سابق، اکنون نیز تاکید می‌کنم که‌ اقلیم کوردستان خواستار برقراری روابطی دوستانه‌ و همسایگی سالم با همه‌ی طرفین است و هیچگاه‌ بخشی از مشکلات داخلی این دو کشور نبوده‌ است و هیچگاه‌ در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی‌کند، اما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم در مقابل شهید کردن مردم بی‌ دفاع اقلیم کوردستان سکوت کنیم.
اقلیم کوردستان نمی‌خواهد که‌ خون هیچ انسان بی گناهی ریخته‌ شود. در مقابل به‌ دیالوگ و گفتگوی مداوم برای رسیدن به‌ تفاهم در جهت حل مشکلات اعتقاد راسخ داریم.
ما قبلا نیز از تلاش برای حل مشکلات از طریق گفتگو و انتخاب گزینه‌ی راه‌حل صلح آمیز از سوی همه‌ی طرفین دریغ نکرده‌ایم، اما متاسفانه‌ بار دیگر اوضاع به‌ آشفتگی گراییده‌ است.
در مرحله‌ای که‌ لازم بود از طریق مسلحانه‌ در سایه‌ی دفاع از خاک و حقوق و کرامت ملی و میهنی‌مان مبارزه‌ کردیم. با تکیه‌ بر توانایی‌هایمان و قدرت و اراده‌ی ملتمان توانستیم حضور خود و هویت ملی خود را حفظ کنیم، اما عصر کنونی با گذشته‌ تفاوت دارد. در دنیای کنونی زبان گفتگو بر جنگ و کشتار و رفتار نظامی سایه‌ افکنده‌ است. در راستای نهادینه‌ کردن این پیام نیز تمام تلاش خود را به‌کار بسته‌ایم.
هدف ما همیشه‌ خوشبختی ملتمان و ثبات در اقلیم کوردستان بوده‌ است، به‌ همین خاطر به‌ هیچ وجه‌ نمی‌خواهیم که‌ این خوشبختی و ثبات اقلیم به‌ هر بهانه‌ای بر هم زده‌ شود. لذا از همه‌ی طرفین می‌خواهیم که‌ منافع ساکنان اقلیم کوردستان را رعایت کنند. زیرا که‌ دستاوردهای امروزی مردم کوردستان حاصل تلاش و مبارزه‌ و قربانی شدن بسیاری است، بر همه‌ی کوردهاست که‌ خود را صاحب این دستاورد دانسته‌ و از آن محافظت کند.
باید برای مردم کوردستان عیان باشد که‌ اقدامات نظامی در نقاط مرزی به‌ هر دو کشور بهانه‌ی حملات نظامی در مقابل دیدگان جهانیان را می‌دهد. شهروندان اقلیم کوردستان نخستین ضررمند این جنگ نابرابر و لشکرکشی و بمباران مداوم هستند و مطمئنم که‌ این مسئله‌ با جنگ پایان نخواهد یافت و در پایان باید به‌ صلح توسل جست. بهتر است که‌ هرچه‌ زودتر این جنگ پایان یابد و اگر طرفین درگیر گزینه‌ی جنگ را انتخاب کرده‌اند از آن‌ها می‌خواهیم که‌ جنگ را از اقلیم کوردستان دور نمایند.
ما آماده‌ی هر نوع همکاری و هماهنگی از طریق گفتگوی صلح آمیز برای عادی سازی اوضاع مناطق مرزی هستیم. همزمان از حکومت عراق فدرال نیز خواستاریم که‌ از طریق کانال‌های دیپلماتیک با کشورهای همسایه‌ برای پایان این جنگ و احترام به‌ حاکمیت عراق تلاش کند.
در این شرایط حساس از پارلمان کوردستان نیز می‌خواهم که‌ بصورت دقیق اوضاع حساس اقلیم را جهت اتخاذ سیاستی که‌ منعکس کننده‌ی اتفاق نظر اقلیم کوردستان باشد، پیگیری کند. "
منبع:http://www.peyamner.com/details.aspx?l=3&id=245592

No comments:

Post a Comment