Saturday, September 17, 2011

کشف دو گور جمعی در بدلیس


حکوت ترکیه در راستای سرکوب خلق کرد از سال 1990 تاکنون دهها هزار کرد را به قتل رسانده است.بسیاری از آنها در جنگ جانشان را از دست دادند و خیلیها توسط نیروهای امنیتی ترکیه ناپدید شدند.

حکومت ترکیه هزاران نفر از این جانبختگان را به شیوه‌ای ددمنشانه در گورهای جمعی دفن کرده است.

در ادامه کشف گورهای جمعی در کردستان یک گور دیگر که حاوی اجساد دوازده جانباخته از جمله سه غیر نظامی میباشد در بدلیس کشف شده‌است.

به گزارش آژنس خبری دیها پس از ارائه اطلاعات دو شهروند به سازمان حقوق بشر بدلیس که از وجود دو گور جمعی در بدلیس خبر داده بودند پرده از جنایات دیگری برداشته شد.

یکی از آنها پس از آشکار نمودن مکان گور جمعی گفت:
" سال 1994 یک تانک ارتش ترکیه در مسیر شهر موش سه جسد را رها کرد .پس از عبور تانک من به سراغ اجساد رفتم و دیدم لباسهای شخصی بر تن دارند و آنها را در همان نواحی دفن کردم."

او گفته است طبق تحقیقاتی که انجام داده آن سه نفر از زندانیان سیاسی بودند که در زندان موش محبوس بوده‌اند.
دومین گور جمعی در 25 کیلومتری بدلیس کشف شده است.

شخصی به نام سعید خان کارا پس از مراجعه به سازمان حقوق بشر بدلیس مدعی شده است که از مکان یک گور جمعی مطلع است که 9 گریلای" پ ک ک "در آن دفن شده‌اند.

نماینده حقوق بشر بدلیس حسن جیلان در اینباره میگوید که به محل این گور جمعی رفته‌و تحقیقاتی انجام داده‌اند که نتیجه آن از قتل و دفن 9 گریلای " پ ک ک " در سالهای 1992 یا 1993 حکایت میکند.

جیلان با بیان اینکه چندین خانواده مرسینی در اینباره به سازمان حقوق بشر بدلیس  مراجعه کرده‌اند گفت که تقاضانامه‌نبش این گور جمعی را به دادستانی ترکیه تحویل داده‌اند

منبع: http://www.rojhelat.info/farsi/kurdistan/bakur/3531-kashfe-goore-jami

No comments:

Post a Comment