Thursday, November 10, 2011

آژانس انرژی اتمی: یکی از انفجارهای آزمایشی ایران در مریوان انجام شده است


گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص 'ابعاد نظامی احتمالی' فعالیت هستەای ایران، سرانجام روز چهار شنبه منتشر گردید و جزئیات بیشتری از آنچه روز گذشته در رسانەها منتشر شده بود، در اختیار شورا حکام این آژانس قرار گرفت. گزارش های آژانس حاکی از آن است که یکی از انفجارهای آزمایشی برنامه اتمی ایران در مریوان انجام شده است.برای نخستین بار آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود از وجه نظامی برنامه اتمی ایران خبر می دهد، اما با این حال صراحتا به تلاش ایران برای ساخت بمب اتمی اشارەایی نشده است.
راديو بين المللی فرانسه با انتشار جزئیات گزارش آژانس بین الملی انرژی اتمی نوشت که در سال 2003 و در نزدیکی شهر مریوان، ایران اقدام به یک انفجار آزمایشی نموده است.مریوان یکی از شهرهای کردستان ایران است که در استان کردستان واقع شده است .در ادامه گزارش آژانس و در خصوص کاربرد انفجارآزمایشی در نزدیکی شهر مریوان آمده است، در این آزمایش، کپسول انفجاری که به شکل یک نیم کره می باشد، می تواند در کلاهک موشک کاربرد داشته باشد.یوکیا آمانو می گوید، این گزارش آژانس حداقل از ده کشور اطلاعاتی را در باره ابعاد نظامی فعالیت اتمی ایران دریافت کرده است .
این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد همچنین می گوید بیش از یک هزار صفحه مدارک و اطلاعات بدست آمده توسط آژانس نشان می دهد که ایران در حال بررسی و انجام طرح های پیچیدەایی است که با هم در ارتباطند. بنا به گزارش منتشر شده از سوی آژانس، مدارک یاد شده به جنبەهای نظامی احتمال برنامه اتمی ایران تا پیش از سال 2003 پی برده است اما با این حال امکان درک این جوانب پس از سال 2003 کم تر است. در بخش دیگری از این گزارش به تشکیل یک واحد محرمانه، با عنوان رمز "آماد" اشاره شده که طی سالهای 2002 و 2003 مسئولیت احتمالی بعد نظامی برنامه اتمی ایران را بر عهده داشته است.
این طرح که زیر نظر فردی به نام محسن فخری زاه قرار داشته، در پایان سال 2003 فعالیت های خود را متوقف نموده است. آژانس در ادامه می گوید که برخی از برنامەهای طرح آماد، بار دیگر از سر گرفته شده و آقای فخری زاده نیز همچنان به عنوان مسئول اصلی آن فعالیت می نموده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه به دست یابی ایران به طرح های پیچیدەتر و پیشرفتەتری در باره نقشه سلاح اتمی می پردازد و اضافه می کند که قبل از آن آژانس می پنداشت که ایران فقط نقشەهای ابتدایی شبیه به آنچه لیبی در سال 2003 کسب کرده بود را در اختیار داشته است.
در ادامه این گزارش آمده است که تحت نام رمز "111"، شش گروه مهندسی ایرانی برای ساخت کلاهک موشکی تلاش نمودەاند. آنگونه که آژانس بیان نموده، این کلاهک ها با هدف حمل بار اتمی طراحی شده است. با این حال و با وجود این شواهد و اطلاعات، آژانس می گوید که مدارکی قاطع مبنی بر اینکه ایران قصد ساخت یک بمب اتمی را دارد، ارائه نمی کند، بلکه مدارک موجود نشان می دهد که ایران تصمیم دارد، دانش لازم برای ساخت سلاح اتمی را کسب کند تا در صورت تشخیص رهبران سیاسی این كشور، اقدام به ساخت این سلاح نمایند
 
منبع: http://meshkinnews.blogspot.com/2011/11/blog-post_10.html

No comments:

Post a Comment